مدارک لازم برای دریافت کد بورسی-راهبرد معاصر
میزبانی تیم ملی فوتبال ایران از امارات در کشور عمان واژگونی اتوبوس در جاده زاهدان به زابل / ۲۸ نفر مصدوم شدند وزیر خارجه ایران: عملیات وعده صادق ۳ علیه اسرائیل حتما انجام خواهد شد بیانیه مشترک ۷+۱ کشور در حمایت از ایران در نشست شورای حکام همتی: از رونق گذشته در مناطق آزاد خبری نیست فرمانداری: مرز مهران بازگشایی می‌شود نماینده ایران در سازمان ملل: شورای امنیت به مصونیت اسرائیل پایان دهد پزشکیان: اینکه توانستیم یک بلوچ سنی را استاندار کنیم با نظر مقام معظم رهبری بود وزیر علوم: ۱۵۰ دانشجوی تعلیقی را بی سر و صدا برگرداندیم قطعنامه ضدایرانی امشب به رأی گذاشته می‌شود؛ ۶درخواست ۳کشور اروپایی از ایران هواشناسی: وزش باد شدید، کیفیت هوای تهران را بهبود می‌بخشد تعرفه گاز برای پرمصرف‌ها افزایش یافت واکنش‌ها به حکم دادگاه لاهه برای بازداشت نتانیاهو سخنگوی سازمان هدفمندی: منایع یارانه هنوز تامین نشد انجام ۱۵۰۰ عمل جراحی برای مجروحان حادثه انفجار پیجرهای لبنان در ایران

مدارک لازم برای دریافت کد بورسی

مدارک لازم برای دریافت کد بورسی چیست و چگونه باید برای دریافت کد بورسی اقدام کنیم؟ پاسخ پرسش هایتان را در این گزارش بگیرید.
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۶ - ۳۱ تير ۱۳۹۹ - 2020 July 21
کد خبر: ۵۱۴۸۱

 

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ مدارک لازم برای دریافت کد بورسی و نحوه ثبت نام و چگونگی دریافت کد بورسی را در گزارش زیر مورد بررسی قرا دادیم. اینکه چه مدارکی برای دریافت کد بورسی لازم است اولین قدم در ورود فرد متقاضی به ساختمان شیشه ای بورس است. مدارک لازم برای دریافت کدبورسی را به طور کامل برایتان توضیح دادیه ایم. در ادامه با راهبرد معاصر همراه باشید.

 

همان‌گونه که برای انجام عملیات بانکی، داشتن حساب بانکی ضروری است، برای خرید و فروش سهام در بازار سرمایه نیز نیاز به کد بورسی داریم. به کد بورسی، کد سهامداری نیز گفته می‌شود. افرادی که قصد فعالیت در بازار سرمایه دارند می‌توانند هم به صورت آنلاین و هم به صورت آفلاین، نسبت به خرید و فروش سهام اقدام کنند. دو روش آنلاین و حضوری برای دریافت کد بورسی (کد سهامداری) وجود دارد. نکته‌ای که باید سهامداران به آن توجه داشته باشند آن است که قبل از دریافت کد بورسی باید نسبت به دریافت کد “سجام” اقدام کنند.

 

چگونه کد سجام دریافت کنیم؟

 

شرکت “سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه” به منظور ارائه خدمات زیرساختی یکپارچه و فراگیر به سهامداران و ایجاد درگاه واحد خدمات‌دهی به تمامی ارکان بازار، نهادهای مالی، ناشران و به‌خصوص سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی، “سامانه جامع اطلاعات مشتریان” موسوم به “سجام” را راه‌اندازی کرد. بر اساس قوانین، اخذ هرگونه خدمات برای تمامی مشتریان حقیقی و حقوقی بازار سرمایه منوط به ثبت اطلاعات در “سجام” است. با ثبت نام در این سامانه، هر شخص می‌تواند از کلیه خدمات بازار سرمایه استفاده کند. برای ثبت نام در “سجام” باید به سایت https://www.sejam.ir رجوع کنیم و به مدارکی همچون، تصویر صفحه اول شناسنامه، کارت ملی و آخرین مدرک تحصیلی، نیاز است.

 

پس از تکمیل مراحل ثبت نام در “سجام” باید احراز هویت انجام شود که به چند روش امکان‌پذیر است:

 

احراز هویت الکترونیکی

 

  • استفاده از اپلیکیشن سیگنال
  • استفاده از اپلیکیشن آپ
  • استفاده از اپلیکیشن کارگزاری آشنا

 

احراز هویت حضوری

 

  • مراجعه به دفاتر منتخب پیشخوان دولت
  • مراجعه حضوری به یکی از شعب کارگزاری مربوطه
  • حضور نماینده کارگزاری در محل کار یا منزل شما
  •  

نوبت به کد بورسی رسید

 

همان‌گونه که گفته شد دو روش برای دریافت کد بورسی وجود دارد.

  • اینترنتی

 

مدارک لازم برای دریافت کد بورسی

 

در روش اول می‌توانید بدون مراجعه به کارگزاری و از طریق اینترنت، نسبت به دریافت کد بورسی اقدام کنید. برخی از کارگزاری‌ها این امکان را فراهم آورده‌اند تا با ثبت نام اینترنتی، کد بورسی شما را صادر کنند. برای این امر باید به سایت کارگزاری که قصد استفاده از خدمات آن‌ها را دارید، مراجعه کنید. در ثبت نام اینترنتی مدارکی همچون تصاویر شناسنامه، کارت ملی” لازم است. علاوه بر این، اطلاعات شناسنامه‌ای، شغلی، تحصیلی و حساب بانکی شامل کد شعبه، نام شعبه و شماره شبا لازم است. شایان ذکر است تا چندی پیش حداقل داشتن دیپلم برای دریافت کد معاملات آنلاین ضروری بود اما؛ به تازگی برای گسترش بازار سرمایه و تسریع در ورود نقدینگی، این شرط حذف شد و از این پس هر شخص بالای ۱۸ سال سن، می‌تواند کد معاملات آنلاین دریافت کند و خود نسبت به خرید و فروش سهام مبادرت ورزد. البته باید مدنظر داشت که برای تکمیل مراحل ثبت نام اینترنتی خود، در نهایت حضور در هر یک از شعب کارگزاری منتخب الزامی است. در واقع، ثبت نام اینترنتی به نوعی فرایند دریافت کد را تسریع می‌بخشد. البته برخی از کارگزاری‌ها مدارک مشتری را با پیک برای او ارسال می‌کنند و احراز هویت را نیز به همین طریق انجام می‌دهند.

 

  • حضوری

 

مدارک لازم برای دریافت کد بورسی

 

روش دوم دریافت کد بورسی این است که شخص از همان ابتدا به یکی از شعب کارگزاری مراجعه کند و تمام مراحل ثبت نام در کارگزاری و در حضور مسئول پذیرش شعبه انجام دهد. در این روش نیز مدارکی چون شناسنامه، کارت ملی و مدرک تحصیلی لازم است و پس از تکمیل و امضای فرم‌های مربوطه، شرکت کارگزاری، اطلاعات شما را به شرکت بورس و همچنین شرکت سپرده گذاری اوراق بهادار ارسال می‌کند تا برای شما کد بورسی صادر شود. به طور معمول، بین ۳ تا ۷ روز کاری زمان جهت صدور کد سهامداری نیاز است. در خاتمه لازم به ذکر است که کد بورسی از سه حرف ابتدایی نام خانوادگی شما و ۵ عدد تصادفی تشکیل می‌شود. به عنوان مثال، برای شخصی با نام خانوادگی “غلامرضایی” کد معاملاتی به‌صورت “غلا ۷۵۱۴۶” خواهد بود. این نکته را مدنظر داشته باشید که کد بورسی کاملا منحصربه‌فرد است و هر سرمایه گذار فقط می‌تواند یک کد بورس داشته باشد. به این ترتیب، با صدور کد بورسی، سرمایه‌گذاران می‌توانند از طریق نرم افزار معاملات آنلاین یا پنل معاملات اینترنتی کارگزاری مربوطه، نسبت به معامله سهام اقدام کنند.

 

چطور ثبت نام کنیم؟

 

مدارک لازم برای اشخاص حقیقی


✅ اصل شناسنامه
✅ اصل کارت ملی

 

مدارک لازم برای اشخاص حقوقی


✅ تصویر روزنامه رسمی آگهی تآسیس
✅ تصویر روزنامه رسمی – آگهی کلیه تغییرات
✅ تصویر اساسنامه
✅حضور تمام اعضا صاحب امضا شرکت به همراه اصل شناسنامه و کارت ملی
✅درخواست کد بورسی در قالب نامه ای با سربرگ شرکت که در آن کد اقتصادی، شماره ثبت و شناسه ملی شرکت ذکر شده باشد
✅ معرفی یک نماینده از جانب شرکت در قالب نامه ای با سربرگ شرکت و حضور شخص نماینده به همراه اصل شناسنامه و کارت ملی ایشان

ارسال نظر